Saturday, December 12, 2009

Selain BTN, Program Modul Universiti Juga Ada Slot Hentam Pemimpin Pembangkang

Salam Reformasi,

Akhir-akhir ini banyak dibongkarkan dan diperkatakan mengenai program BTN yang rasis dan menyeleweng dari matlamat asal. Sewaktu saya menuntut di Universiti Bumiputera terbesar di Malaysia dahulu, pihak Universiti juga ada menjalankan program-modul 'brainwash' yang wajib dihadiri oleh para pelajar.

Pada mulanya modul tersebut menjalankan aktiviti-aktiviti berkumpulan yang saya fikir bagus untuk membentuk semangat kesefahaman di kalangan ahli kumpulan. Dan seterusnya, ditunjukkan slide powerpoint oleh moderator, berkenaan dengan Peristiwa 13 Mei, gambar DAP berarak dan mencetuskan huru-hara ketika itu, dan seterusnya gambar Lim Kit Siang berpeluk dengan Tuan Guru Hj. Hadi pada tahun 1999.

Antara point-point yang ingin diserapkan kepada minda pelajar adalah:

1) Kata-kata rasis yang anda sendiri boleh tahu macamana gaya dia
2) PAS berbaik-baik dengan DAP, DAP adalah pencetus 13 Mei, jadi, jangan sokong PAS
3) Anwar Ibrahim (Agen Asing, Kes Liwat etc)
4) UMNO lah yang perjuangkan nasib orang melayu secara mutlak
5) Cubaan mengaitkan PAS dengan keganasan (KMM, AL-Maunah etc)

dan pelbagai lagi. Benda-benda inilah yang cuba diserapkan ke dalam minda Pelajar-pelajar melayu, dan kemungkinan Program modul / tayangan slide presentation yang sama ini jugalah diadakan di seluruh kampus Universiti tersebut di Malaysia.

Dia ingat kami masa itu bodoh-bodoh kot. Dia lupa, kami pelajar, ada buat academic research termasuk di Arkib Negara. Kami tau, 13 Mei juga melibatkan parti-parti bukan melayu yang lain, bukan setakat DAP sahaja. yang ketika ini sudah berada dalam Barisan Nasional. Lagi teruk! Sebab lagi lama parti-parti tersebut bekerjasama dengan BN dibandingkan dengan kerjasama DAP-PAS.

Saya berharap pimpinan Pakatan Rakyat akan meneliti isu ini juga selain dari BTN. Kerana bagi saya, ini juga adalah program-modul tersebut juga menyeleweng, platform menyebarkan fitnah berkenaan pemimpin-pemimpin pembangkang kepada pelajar-pelajar melayu bumiputera.

Maaf, walaupun saya bekas pelajar Universiti Kerajaan itu, tapi bukan bermakna saya tidak bersyukur, aaaaaaaaaahhhhh forget about berkata-kata dengan formal, wei yang buat universiti bumiputra itu bukan pakai duit poket pemimpin umno wei, dibina dengan menggunakan wang rakyat ok? So, takde nya isu2 bersyukur ke tak bersyukur ke, bersyukur kepada Tuhan, dan rakyat yang menyumbangkan wang mereka kepada kerajaan melalui pelbagaui jenis cukai yang dikenakan kepada rakyat ini.

Sekian.

Mullahkane

1 comment:

About MULLAHKANE

"I am learning to understand rather than immediately judge or to be judged. I cannot blindly follow the crowd and accept their approach. I will not allow myself to indulge in the usual manipulating game of role creation.

Fortunately for me, my self-knowledge has transcended that and I have come to understand that life is best to be lived and not to be conceptualized. I am happy because I am growing daily and I am honestly not knowing where the limit lies. To be certain, every day there can be a revelation or a new discovery. I treasure the memory of the past misfortunes. It has added more to my bank of fortitude.

I'm not in this world to live up to your expectations and you're not in this world to live up to mine.If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying. If you don't want to slip up tomorrow, speak the truth today.

I am not teaching you anything. I just help you to explore yourself. Because what works well with me might not work for you, and vice-versa!"

Mullahkane