Monday, January 12, 2009

Jawapan mengenai Persoalan Hukum Hudud di Email Prowaris

Quote unquote:
"Zaman Datuk Asri, cerita Hudud ni, kemudian Ustaz Fadhil Noor... Teruskepada Hj Hadi, masih bercerita tentang Hudud.Esok zaman Husam, Mahfuz, Nasa, bercerita tentang Hudud juga."
.
.
Mullahkane:
Kalau sudah merasakan hudud ini banyak versi bergantung pada pemimpin-pemimpin PAS, kenapa UMNO sebagai parti orang melayu islam dan sebagai pihak yang mempunyai kuasa dan wibawa sendiri tidak menyokong perlaksanaan hukum ini?

Quote unquote:

"Kalau setakat bercerita ramai yang boleh bercerita, kalau PAS benarmahu buat Hudud, sudah lama ada Hudud, tapi kenapa sampai hari ini,tidak ada juga Hudud di implementasikan. .. "
.
.
mullahkane:
PAS di Kelantan dan Terengganu suatu masa dahulusudah pun meluluskan enakmen hudud di negeri masing2. Yang menjdai penghalangnya ialah UMNO yang mencabar keputusan ini di mahkamah. UMNO yang mencabar agar hudud tidak berjaya dilaksanakan di kedua2 negeri tersebut, lepas itu dalam television jadi hero pulak persoalkan kenapa PAS tak laksanakan undang2 syariah tersebut. Kelakar betul. Dah dia yang cabar dan sekat, lepast mau tanya lagi. Zaman Kesultanan Melayu dahulu kala sudah pun dilaksanakan hukum hudud ini, sila rujuk batu bersurat terengganu atau hukum kanun melaka. Cuma, apabila Inggeris menjajah tanah melayu, merekalah yang menghapuskan sistem undang2 syariah ini supaya kuasa islam itu tidak berkembang. Dan ini diteruskan pula oleh UMNO yang menyokong perlembagaan Suruhanjaya Reid yang digubal oleh Inggeris yang sememangnya ada niat utk melemahkan kuasa islam di rantau mana2 pun.
.
.
Quote unquote:
"Inilah padahnya kalau Hudud dan Islam itu di POLITIKkan. Hudud dipergunakan untuk agenda politik, tidak ada keikhlasan dalam PAS untukbenar-benar perjuangkan HUDUD, Nik Aziz pun tahu perkara ini."
.
.
mullahkane:
Memang Islam dan Politik itu tidak dapat dipisahkan. Kalau dipisahkan, akan jadi kembali macam zaman kuno dahulu kala. Zaman Nabi Muhammad memerintah Madinah dahulu, dengan Piagam Madinahnya, dengan dialog dgn kaum minoriti yahudinya, dengan kaum ansar dan muhajirinnya, dengan diplomasi dengan pihak2 kafir di luar semenanjung arabnya, ini bukan Politik? untuk Islam berkuasa di Malaysia ini hanya boleh di lakukan dengan kuasa politik. Memisahkan agama dan politik ini agenda Inggeris (Secularisme) Mereka yang start buat dahulu kala apabila memisahkan Pihak Gereja dari tampuk kerajaan. Dasar ini diteruskan apabila menjajah negara2 komanwel dan mengembangkan dasar mereka ini. Kerana apabila sesuatu kerajaan itu berasaskan islam, ia akan menjadi sebuah kerajaan yang kuat seperti Empayar Uthmaniah dan sebagainya, atau sekurang2nya menjadi sebuah kerajaan yang tidak tunduk kepada Barat seperti Iran, Afghanistan dan sebagainya. (Inilah yang mereka tidak mahu) Mereka mahu sebuah kerajaan yang bebas dari sistem pemerintahan islam supaya mereka dapat menjajah dari segi minda dan sosial. Apabila mereka melihat ada golongan2 di Tanah melayu ini yang sanggup untuk meneruskan dasar2 mereka, barulah kemerdekaan itu dapat diberi dengan mudah. Mereka2 yang menuntut kemerdekaan tetapi bukan pro british, mereka-mereka ini dibunuh, dipenjarakan. (Tok Janggut, Hj. Abdul Rahman Limbung dan sebagainya.)
.
.
Quote unquote:
"Islam dan Hudud bukan milik sesiapa... Jangan kita permainkan Hududini... Kelak bala akan menimpa diri. Nik Aziz tahu perkara ini, tapikenapa dia senyap, membiarkan Hudud dipermainkan dan dijadikan isupolitik??? Selaku Ulama, Nik Aziz harus menghentikan terus cakap-cakapyang mempermainkan Hudud ini... Melainkan kita semua benar-benarikhlas untuk perjuangkan Hudud... Bukan untuk politik tetapiLillahitaala. .."
.
.
mullahkane:
Hudud itu milik mutlak Allah Taala. Bukan milik PAS atau UMNO. Cuma sebagai muslim, tak perlu berdolak dalik dalam perlaksanaan hudud. Ini negara kita. kita bercakap sola ketuanan Melayu ketuanan Islam. Mengapa menjadikan alan negara majmuk sebagai penghalang Hudud? Mana dia ketuanan yang kita laung-laungkan itu? mana dia keberanian Ketuanan Melayu itu? SIAPA YANG MEMPERMAINKAN HUDUD INI? SIAPA YANG MENCABAR PAS MELAKSANAKAN HUDUD KEMUDIAN MENYEKAT PELAKSANAANNYA KEMUDIAN DAN MENCABAR DI MAHKAMAH BERKENAAN DENGAN SOAL INI?
.
.
Siapa yang cakap kalau nak makan sup tangan, pergilah ke Kelantan? - Tun Dr. Mahathir yang disayangi. Siapa yang cakap Rasulullah simpan janggut sebab takde Gillete? Tun lagi yg telah mengeluarkan kenyataan menghina Sunnah nabi itu. Tun Dr. M ni orang PAS ke UMNO?
.
.
Pada saya, erti sebenar Hudud ini bukanlah nak potong2 tangan kaki sebagai matlamat utama, tetapi objektifnya dalah sebagai undang2 pencegahan yang effective melalui perlaksanaan hukuman yang kejam. lagi pun siapa yang dah kene hukuman itu, di akhirat kelak hukuman sesuatu dosa yang telah dihukum hudud di dunia itu akan terhapus atau berkurangan. Pada zaman Nabi dahulu pun Hukum hudud ini adalah kes yang terpencil, kerana apabila tersebar perlaksanaan hudud ini telah dilaksanakan, orang tidak berani buat jahat dan dosa lagi.
.
.
mullahkane.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

About MULLAHKANE

"I am learning to understand rather than immediately judge or to be judged. I cannot blindly follow the crowd and accept their approach. I will not allow myself to indulge in the usual manipulating game of role creation.

Fortunately for me, my self-knowledge has transcended that and I have come to understand that life is best to be lived and not to be conceptualized. I am happy because I am growing daily and I am honestly not knowing where the limit lies. To be certain, every day there can be a revelation or a new discovery. I treasure the memory of the past misfortunes. It has added more to my bank of fortitude.

I'm not in this world to live up to your expectations and you're not in this world to live up to mine.If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying. If you don't want to slip up tomorrow, speak the truth today.

I am not teaching you anything. I just help you to explore yourself. Because what works well with me might not work for you, and vice-versa!"

Mullahkane