Tuesday, January 6, 2009

Bumiputra, Melayu dan Islam

Kita sebagai rakyat dah bagi mandat dekat pemimpin-pemimpin atasan untuk membela nasib bumiputera, tapi, hakikatnya yang mendapat keuntungan daripada DEB contohnya, adalah kelompok2 elit di dalam UMNO, am i rite? even ahli-ahli umno yang bawah-bawah ni nak dapat bau pun susah, ya memang DEB ini banyak membantu nasib orang melayu dari segi kemudahan-kemudahan yang lahir dari dasar ini. Masalahnya ialah apabila kelompok2 elit dalam umno ini yang membuncitkan perut mereka, nk lepaskan diri mereka n kroni2 sahaja, tanpa memikirkan pembelaan kaum bumiputera secara general n total.

Betul ckp matkeri, memang diri sendiri patut dipersalahkan juga jika tidak berjaya didalam kehidupan, tapi ada kesalahan yang lagi besar yang patutnya di highlightkan selain dr menyalahkan rakyat2 bawahan ini. Lihat shaja terengganu, bila PAS memerintah 4 tahun sblm ni, mcm2 kritikan diberikan, kononya x membangun lah, dan sebagainya. LUpakah, terengganu adalah negeri Majoriti Melayu, yang di perintah UMNo-BN 25 tahun sebelum itu dengan hasil royalti minyaknya berbilion-bilion. Mengapa mengikut statistic United NAtion Development Program, Rakyat Terengganu yang majoritinya Melayu hampir 95% menjadi antara rakyat termiskin di Malaysia ini, dimanakah UMNO yang dikatakan membela nasib orang Melayu ini? Ya, setelah UMNO berjaya merampas kembali Terengganu pada tahun 2004, mcm2 pembangunan dilakukan, untuk cover balik tahun sebelumnya di mana mereka telah tewas. Saya juga telah melihat pembangunan yang pesat di Kuala Terengganu, Tapi jangan lupa, kebanyakkan daerah2 lain masih serupa, tidak banyak perubahan. Lagi pun, bila timbul isu hindraf in, baru la nak mengaku yang orang2 melayu ni masih mundur. BEtul, yang kaya bertambah kaya, yang mundur bertambah mundur.

Ada seorang yang saya kenal ini adalah ahli umno, setia dengan umno, dan dan beliau adalah seorang ibu tunggal. Tp beliau ini tidak mempunyai kabel atau connection dengan elit UMNO. keluarga besar beliau juga majoritinya adalah UMNo, Tp nasib keluarga mereka terumbang ambing jugak. dan ramai lagi yang mempunyai nasib yang serupa dengan ini. kebajikan ahli UMNO bawah2 ini sendiri pun terabai di sebabkan budaya kronisme dan ‘kaut semua’ yang menebal. macam mana ingin membela nasib melayu secara general kalau masing2 masuk UMNO ni untuk dpt projek dan nak lepas kan nasib kaum kerabat sendiri sahaja? Tahun pertama: SATU UNTUK HANG, SEPULUH UNTUK AKU. Tahun Kedua: Satu untuk hang, 1000 untuk aku. Tahun ketiga: 200 untuk hang time pilihanraya, 200 juta untuk aku (saham, kontrak yang telah dikebas masuk poket sendiri) saya tak kata semua, saya tak kata siapa. tp perkara ini memang wujud secara realitinya kan?

-Mullahkane@ W.A.Ikhwan

No comments:

Post a Comment

About MULLAHKANE

"I am learning to understand rather than immediately judge or to be judged. I cannot blindly follow the crowd and accept their approach. I will not allow myself to indulge in the usual manipulating game of role creation.

Fortunately for me, my self-knowledge has transcended that and I have come to understand that life is best to be lived and not to be conceptualized. I am happy because I am growing daily and I am honestly not knowing where the limit lies. To be certain, every day there can be a revelation or a new discovery. I treasure the memory of the past misfortunes. It has added more to my bank of fortitude.

I'm not in this world to live up to your expectations and you're not in this world to live up to mine.If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying. If you don't want to slip up tomorrow, speak the truth today.

I am not teaching you anything. I just help you to explore yourself. Because what works well with me might not work for you, and vice-versa!"

Mullahkane